SkrivaTextLexiflowAppWriterEquatioOrbitNoteDyslexiBranschartikel

Hur man väljer rätt assisterande teknik för att stötta elever i behov av stöd

14 november 2024 (Uppdaterad 15 november 2024)


Den här guiden hjälper dig att analysera och välja den bästa assisterande tekniken för dina elever i behov av stöd.

Två studenter som arbetar på en dator

Assisterande teknik i utbildningen

Assisterande teknik är till för att hjälpa elever med många olika typer av funktionsnedsättningar - allt från kognitiva problem till fysisk funktionsnedsättning. Med rätt verktyg kan dina elever i behov av stöd både må bättre och prestera tillsammans med sina kamrater.

Student som arbetar på en bärbar dator vänd bort från kameran

I det här avsnittet:

  • Välj rätt assisterande teknik för elever i behov av stöd
  • Vilken annan hjälp finns för elever i behov av stöd?
  • Universal Design for Learning (UDL) för elever i behov av stöd

Hur du väljer lämplig assisterande teknik för elever med funktionsnedsättning?

Se tekniken från ett eleven-i-fokus-perspektiv

Det är viktigt att sätta eleven i centrum för analysen. Innan vi börjar, fundera på vilka eleverna är och vilka behov de har. Inget verktyg kommer att stödja varje elev på samma sätt.

två elever arbetar

Att sätta eleven först innebär att vi blir bättre lämpade att ge en mer personlig inlärningsupplevelse samt ge rätt verktyg till rätt elever.

Två studenter i ett bibliotek som arbetar med en bärbar dator, surfplatta och en bok

Utvärdera de verktyg du har för närvarande har tillgång till

Nästa steg på resan mot att välja rätt teknik är att ta en titt på vad som redan finns tillgängligt.

Kom ihåg att ha eleven och deras mål i åtanke när du gör detta. Tänk inte bara på assisterande teknik här, lärandeverktyg är allt som kan hjälpa dina elever på deras utbildningsresa. Tänk också på formatet på lektionerna, är video ett alternativ? Hur är det med information på skärmen istället för endast papperskopior? Alternativa format för information och klassrumsaktiviteter är lika viktiga som assisterande teknik. För att utvärdera de verktyg som för närvarande är tillgängliga för eleverna, gör först en lista över alla verktyg ni i nuläget har tillgång till. När ni har en lista över dessa verktyg kan ni börja brainstorma om hur de kan användas för att hjälpa era elever som behöver stöd. Och gör inte det här ensam, samla ihop en grupp kollegor. Alla kan bidra här.

Medan ni utvärderar verktygen är det viktigt att komma ihåg att se era elever framför er. Se tillbaka till beskrivningarna av era elever som ni gjorde i början, genom att svara på de tre frågorna. Tillåter dessa verktyg er att genomföra lektionerna på ett sätt som era elever lätt kan förstå?

Finns det några luckor?

När ni har tittat på alla era befintliga verktyg och teknik, och stämt av dem mot era elevers behov, har ni en tydlig bild av vad som saknas.

Student working on a laptop beside a window

Om ni ​​till exempel har tittat på sätt att förbättra elevernas förståelse av ämnesområden men ni inte har något sätt att förmedla instruktioner i alternativa format, kan ni titta på verktyg som antingen spelar in er röst och bifogar den till ett dokument, eller titta på text-till-tal-teknik.

Hitta verktyg som fungerar tillsammans och förstärker det som redan finns tillgängligt

Nu måste ni samla alla era verktyg till en egen verktygslåda. En samling verktyg och resurser för att hjälpa elever i behov av stöd. 

Stäm av verktygslådan mot behoven hos era elever, som vi identifierade i början av denna process. Detta för att se till att verktygen passar för deras behov. Det kan vara bra att organisera verktygen mot varje elevs specifika behov så att ni kan ge dem tillgång till en egna personliga verktygslåda i sitt lärande. Att ha hela verktygslådan tillgänglig för alla elever i klassen betyder emellertid att även de elever som presterar bäst kan få användning av verktygen om de behöver.

Utforma undervisningen med assisterande teknik i åtanke

Det sista steget på vår lista är att börja utforma lektioner och scheman med en verktygslåda och elevers olika behov i åtanke.

Börja med att tänka på formatet på era klassrumsaktiviteter och instruktioner som följer med dem. Kan ni ge instruktioner i flera format? Skriftligt och muntligt till exempel? Och hur är det med stödresurser? Kan ni tillhandahålla en lista över termer och deras betydelser innan ni presenterar nya ämnen, så att eleverna i förväg förstår betydelsen av nya ord och språkliga formuleringar?

Vilka är fördelarna med Universal Design for Learning för elever i behov av stöd?

Även om det är bra att välja specifika verktyg för specifika inlärningsbehov, är ett annat sätt att anpassa våra klassrum till elever i behov av stöd att överväga ramverket Universal Design for Learning (UDL).

Enligt CAST är ramverket för universell design för lärande utformat för att förbättra och optimera undervisning och lärande för alla människor baserat på vetenskapliga rön om hur människor lär sig.

UDLs riktlinjer och ramverk ger möjlighet för alla elever att få tillgång till, delta i och göra framsteg i den allmänna utbildningens läroplan genom att minska hindren för lärande.

Fler blogginlägg