Hoppa till innehåll

Support

Låt oss hjälpa dig! Vi har listat svaren på några av de frågor vi får oftast här nedan. Om du inte hittar det du söker är du välkommen att ringa eller maila oss direkt!

Vanliga frågor

Varför dyker Oribi-fliken inte upp i Word på Windows?

  1. Installationsprogrammet lyckas inte registrera tillägget.

    För att våra program skall dyka upp som en Oribi-flik i Word så måste installationsprogrammet ha fulla rättigheter att registrera ett tillägg i Word. Detta kan vara svårt att ställa in, så dyker inte Oribi-fliken upp i Word kan man manuellt registrera tillägget.
    Stäng av alla Office-program och gå in i Den här datorn till C:\Program Files (x86)\ och sedan vår programmapp (Stava Rex/SpellRight). Där finns två filer, ”repair” och ”repair64”. Högerklicka på den första repair-filen och välj ”Kör som administratör”, gör sedan likadant med den andra.
    Vill du installera Stava Rex eller SpellRight för Word Online? Klicka här.

  2. Microsoft blockerar programmen.

    För att vara säker på att Microsoft inte blockerar installationen/registreringen av programmen så rekommenderar vi att man högerklickar på installationsfilen och väljer ”Egenskaper”. Under ”Allmänt” kan det finnas en ruta som heter ”Avblockera”, se till att den är ikryssad. Efter det klicka på ”Verkställ” och sedan ”OK”. Högerklicka sedan på installationsfilen och välj ”Kör som administratör”. När installationen är klar kan du starta om datorn och sedan öppna Word och kontrollera att Oribi-fliken har dykt upp.

  3. Du är inte inloggad med ditt Microsoft-konto.

    För att så kallade COM-tillägg skall fungera i Microsoft Word så krävs det att man är inloggad med sitt Microsoft-konto. Är du inloggad kan du se sitt namn uppe till höger i Word-fönstret.
    Är du inte inloggad så kommer det att stå ”Logga in”.

Fungerar ingen av ovanstående lösningar? Kontakta oss!

Visa inlägg

Hur installerar jag tillägg i Word Online?

Tillägg i Word Online installeras genom att följa Microsofts guide för Office-tillägg.

Snabblänkar

Visa inlägg

Vad är skillnaden på lokalt installerade program och tillägg?

Många av våra program finns både som lokalt installerade program (Windows/macOS) och tillägg (Google Dokument/Microsoft Word), och ibland kan det vara svårt att veta vad som passar just dig bäst.

Lokalt installerade program

Om du kör macOS eller Windows på en Mac eller PC kan du installera programmen direkt på operativsystemet och få tillgång till funktionalitet i flera olika ordbehandlare, såsom Word, Pages, LibreOffice och OpenOffice.

Se systemkraven för respektive program för att se vilka ordbehandlare som stöds av våra lokalt installerade program: Stava RexSpellRightSaidaMatteteckenStavLet och SchreibRex.

Lokalt installerade program fungerar däremot inte i webbläsare, så om du vill använda exempelvis Google Dokument eller Word Online i webbläsaren bör du titta närmare på tillägg.

Tillägg

Om du oftast använder en specifik ordbehandlare eller webbläsare (”klient”), kan du välja att installera tillägg för just den klienten, oberoende av vilket operativsystem du använder. Exempelvis fungerar Stava Rex för Google Dokument lika bra oavsett om du använder en PC-dator och webbläsaren Edge eller Safari på en Mac.

Stava Rex, SpellRight, Mattetecken, StavLet och SchreibRex går att installera direkt i ordbehandlaren, vilket innebär att du kan komma åt tillägget oavsett vilket operativsystem och vilken webbläsare du använder, förutsatt att klienten har stöd för tillägg. Exempelvis kan nyare versioner av Microsoft Word för Windows, macOS och iPad köra samma tillägg som du använder i Word Online, medan Google Dokument endast har stöd för tillägg i webbläsarversionen av Google Dokument (ej Google Dokument för iOS eller Android).

Webbläsartillägg

Oribi Speak är ett tillägg för webbläsaren och kan således erbjuda funktionalitet inuti webbläsaren men inte utanför. Detta innebär att du exempelvis kan installera Oribi Speak i Google Chrome för att få tillgång till funktioner såsom ordprediktion och talsyntes i Google Dokument eller Word Online, men Oribi Speak kan inte komma åt text i andra program du har installerat på datorn (såsom Pages eller PowerPoint).

Visa inlägg

Kan jag betala mot faktura?

Om du vill köpa en licens till enstaka användare gör du det via Oribi Web Store och betalar med kort. Läspennorna ExamReader och C-PEN Connect kan dock köpas enstaka mot faktura.

Serviceavtal och större licenser, såsom skol-, koncern- och kommunlicens, betalas givetvis via faktura.

Visa inlägg

Vad kostar en programlicens för vår kommun/skolkoncern?

Kommunlicenser utformas efter just er kommuns storlek och antal skolor. Efterfråga en offert genom att kontakta oss på order@oribi.se.

Visa inlägg

Vad är ett serviceavtal?

Serviceavtalet ger er tillgång till ett antal tjänster och förmåner.

I korthet innebär avtalet:

  • senaste version av programvaran på Oribi Habitat
  • tillgång till programvaran för Windows, Mac, Google Dokument & Word Online
  • installations- och programsupport
  • nedladdningsbara ettårslicenser för hemmabruk till alla användare som omfattas av serviceavtalet
  • möjlighet att beställa enanvändarlicenser till ett reducerat pris

Läs mer om serviceavtal här »

Visa inlägg

Hitta svaret på fler frågor om våra produkter i vår FAQ.

Uppdateringar

Du som har serviceavtal har fri tillgång till uppdateringar av dina lokalt installerade program för Windows och macOS. Kontakta oss om du har en enanvändarlicens som behöver uppdateras, så hjälper vi dig hitta rätt.

Tillägg för Google Dokument, Microsoft Word Online, iPad och webbläsare uppdateras automatiskt när vi släpper nya versioner.

För enskilda patchar, gå till programsidan för programmet du vill uppdatera och skrolla ned till sektionen om uppdateringar och patchar.

Kontakta oss

Om du inte hittar svaret på din fråga ovan är du välkommen att kontakta oss direkt.

För snabbare support, ladda ned och installera TeamViewer QuickSupport innan du kontaktar oss.

Telefon

Ring till oss på 046-32 30 12 vardagar mellan kl. 8:00 och 16:30.

E-post

Använd kontaktformuläret eller skriv direkt till support@oribi.se och beskriv ditt problem.

Var god ange ditt namn.
Var god ange ett meddelande.

Här finns vi

Vårt huvudkontor och ligger i Lund men vi har medarbetare i ett flertal städer från Uppland till Berlin. Läs mer om vilka som jobbar här »

Postadress

Oribi AB
Bredgatan 2
222 21 Lund