EquatioMatematikBranschartikel

Gör matematik engagerande och roligt

14 november 2024 (Uppdaterad 15 november 2024)


Matematik kan vara ett utmanande ämne för många elever, och varje elev engagerar sig i undervisningen på olika sätt. Vi måste hjälpa eleverna att se att matematik är fascinerande, hur det påverkar vardagen och hur det ständigt formar världen vi lever i.

Att engagera elever i matematik är en balansgång. Det handlar om att hitta den magiska balansen mellan att bygga kunskap och färdigheter, och den naturliga förundran och nyfikenheten i lärandet. Varje elev bör få en rik erfarenhet.

Student som använder en bärbar dator

Varför är det viktigt att engagera eleverna i matematik?

Matematik utrustar eleverna med unika sätt att beskriva, analysera och förändra världen. Matematik hjälper till att utveckla kritiskt tänkande och beslutsfattande färdigheter.

Människor med funktionella matematiska färdigheter blir oberoende tänkare som kan resonera, lösa problem och riskbedöma. Överraskande nog beskrivs matematik som en kreativ disciplin. Matematikens språk är internationellt. Den överskrider kulturella gränser och dess betydelse är allmänt erkänd.

När vi talar om elevernas engagemang hänvisar vi till elevers intresse och spänning inför lärande. När elever är engagerade investerar de i sitt lärande. Detta gör dem mer benägna att hålla ut genom olika utmaningar.

Varför är elevengagemang viktigt?

Elevers engagemang i matematik är oerhört viktigt. Om eleverna är engagerade kommer de att:

  • ha en bättre inställning till skolan
  • delta i klassen
  • slutföra och lämna in sina läxor
  • klara av mer utmanande problem
  • producera arbete av högre kvalitet
  • ha högre närvaro i skolan
  • utveckla en djupare förståelse för innehållet
  • prestera bättre på standardiserade bedömningar

Elever som är engagerade i en matematiklektion kan visa detta på många olika sätt, t.ex.genom

  • aktivt lyssnande
  • att svara på och ställa frågor
  • att räcka upp handen för att kommunicera
  • att nicka eller skaka på huvudet
  • att titta på personen som pratar
  • att följa lärarens signaler
  • att berätta för en klasskompis hur de löste ett problem
  • att läsa matematikproblem
  • att skriva om vilken strategi de valt och varför
  • att lösa ett matematiskt problem med hjälp av virtuella verktyg
  • att presentera ett matematikprojekt för klassen
två elever gör läxor

Hur man ökar elevernas engagemang i matematik

Eleverna engagerar sig i lektionerna på olika sätt och i olika takt. Det betyder i sin tur att det inte finns ett magiskt recept för att öka varje elevs engagemang på våra matematiklektioner. Genom att bygga in några av de sex strategierna nedan i dina matematiklektioner kan du blåsa in nytt liv  i ditt klassrum. Du kan se att eleverna blir mer engagerade, samarbetar mer och löser fler matematiska problem självständigt och frivilligt.

6 strategier för engagerande matematiklektioner

1. Använd spel och kluriga uppgifter

Spel och kluriga uppgifter är ett bra sätt att få elever att engagera sig i matematik. Det kan hjälpa eleverna att lära sig nya koncept, öva sina färdigheter och samtidigtha kul.

2. Använd verkliga exempel

När elever kan se hur matematik används i den verkliga världen är det mer sannolikt att de är intresserade av att lära sig det. Du kan till exempel prata om hur matematik används för att bygga hus, designa bilar eller beräkna kostnaden för matvaror.

3. Gör det relevant för elevernas 

Matematik finns runt omkring oss, så försök hitta sätt att göra det relevant i elevernas vardag. Du kan till exempel be eleverna att beräkna hur mycket pengar de spenderar på mellanmål varje vecka eller hur många steg de tar under en dag.

4. Använd en mängd olika undervisningsmetoder.

Elever kan vara i behov av stöd på olika sätt, så det är viktigt att använda en mängd olika undervisningsmetoder. Detta kan inkludera direkt undervisning, problemlösning, kooperativt lärande och praktiska aktiviteter.

5. Anpassa inlärningsupplevelsen för varje elev

Eftersom vi inser att varje elev är unik, förespråkar vi att anpassa matematikundervisningen för att tillgodose individuella behov och intressen. Genom att erbjuda valmöjligheter och en rad utmanande eller öppna problem kan vi ge eleverna möjlighet att ta kommando över sin inlärningsresa.

6. Integrera teknik i matematikklassrummet

Att omfamna teknik kan revolutionera matematikinlärning genom att göra det interaktivt, visuellt och fängslande. Utbildningsappar, online-simuleringar, virtuella läromedel och interaktiva skrivtavlor ger möjligheter till utforskning, övning och engagemang som komplement till traditionella läroböcker.

Sex resurser för att främja engagemang i matematik

  • Matematikspel online: Interaktiva spel som kombinerar lärande och lek, vilket gör matematik roligt för alla åldrar.
  • Matematikappar: Mobilapplikationer, som Equatio, är designade för att engagera eleverna genom gamifierade matematikövningar och interaktiva utmaningar.
Young Student using laptop with help from teacher
student får instruktioner på laptop
  • Matematikwebbplatser: Onlineplattformar som erbjuder en mängd olika matematikaktiviteter, lektioner och resurser för att tillgodose olika lärstrategier.
  • Virtuella manipulationer: Digitala verktyg som simulerar fysiska manipulationer, vilket ger eleverna en praktisk upplevelse. Kolla in Equatio mathspace som ett bra exempel på detta.
  • Tävlingar: Att delta i matematiktävlingar kan inspirera eleverna att utmärka sig, samtidigt som det främjar en känsla av kamratskap och prestation.
  • Klubbar och födjupningskurser: Att gå med i matematikklubbar eller anmäla sig till födjupningskurser kan ge ytterligare möjligheter till utforskning och lärande utanför klassrummet.
Två elever som använder Equatio

Undervisningsmetoder för matematik

Det finns många olika sätt att lära ut matematik, och den bästa metoden för en viss elev kommer att variera beroende på deras olika strategier. Varje lärare styr sin egen undervisning, och vi är inte här för att berätta hur du ska undervisa. Här är en snabb sammanfattning av några av de vanligaste undervisningsmetoderna i matematikklassrummet.

Direkt instruktion

Direkt undervisning är ett lärarcentrerat tillvägagångssätt som innebär att läraren ger tydliga och konkreta förklaringar av matematiska begrepp. Eleverna ges sedan möjligheter att öva begreppen genom både guidad och självständig övning.

Problemlösning

Problemlösning är ett elevcentrerat tillvägagångssätt som innebär att eleverna arbetar självständigt eller i grupp för att lösa matematiska problem. Eleverna uppmuntras att använda en mängd olika strategier för att lösa problem, och de ges möjligheter att reflektera över sina lösningar.

Kooperativt lärande

Kooperativt lärande är ett instruktionssätt som innebär att eleverna arbetar tillsammans i små grupper för att uppnå ett gemensamt mål. Eleverna tilldelas roller inom gruppen och de ansvarar för att hjälpa varandra att lära sig materialet.

Inkluderande matematikundervisning

Inkluderande undervisning i matematikklassrummet innebär att alla elever, oavsett bakgrund eller förmåga, har möjlighet att lyckas. Denna typ av undervisning kännetecknas av ett fokus på likvärdighet och tillgänglighet, samt ett engagemang för att skapa en stödjande och välkomnande lärmiljö.

Equatio funktioner

Lär dig mer om vårt matematikprogram, Equatio.

Vårt matematikverktyg, Equatio, är utformat för att stödja undervisning och lärande. Ta reda på hur det kan stödja dig och dina elever.

Fler blogginlägg