Hoppa till innehåll

Guide för distribution av Oribi Speak i G Suite

Denna guide beskriver kortfattat hur man distribuerar en skol-/kommunlicens av Oribi Speak till användare som tillhör en G Suite-domän. Proceduren är den samma oavsett vilket tillägg du vill distribuera till din organisation.

Om du redan har installerat version 1.4.3 eller tidigare av Oribi Speak på din domän, följ denna guide för avinstallation innan du går vidare med installationen av nya Oribi Speak.

Välj organisationsenhet

Om du vill installera Oribi Speak för hela din domän kan du hoppa över detta steg. Du kan installera Oribi Speak för en grupp användare genom att skapa en organisationsenhet.

Google har själva guider för hur du skapar en organisationsenhet och flyttar användare till en organisationsenhet. Se till att ha skapat din(a) “Oribi Speak-enhet(er)” innan du går vidare i denna guide om du inte vill installera Oribi Speak för samtliga användare på domänen.

Se till att Web Store är aktiverat

  1. Logga in i administratörskonsolen för G Suite.
  2. Gå till Appar > Ytterligare tjänster från Google.
  3. Välj relevant organisationsenhet i vänstersplaten.
  4. Se till att Tjänststatus för Chrome webbshop är .

Upprepa steg 3 och 4 för samtliga organisationsenheter du vill installera Oribi Speak för.

Se till att Chrome-hantering är aktiverat

  1. Logga in i administratörskonsolen för G Suite.
  2. Gå till Enheter > Chrome-hantering.
  3. Klicka på Inställningar för användare och webbläsare.
  4. Scrolla till Chrome-hantering för inloggade användare (vanligtvis längst ned under Övriga inställningar).
  5. Klicka på Klicka här för att visa eller redigera denna inställning om du inte redan använder den klassiska versionen av administratörskonsolen.
  6. Välj relevant organisationsenhet i vänsterspalten.
  7. Under Chrome-hantering för inloggade användare, välj Tillämpa alla användarpolicyer när användare loggar in på Chrome och erbjud en hanterad Chrome-upplevelse.
  8. Klicka på SPARA.

Upprepa steg 6, 7 och 8 för samtliga organisationsenheter du vill installera Oribi Speak för.

Tillåt installation

Logga in i administratörskonsolen för G Suite och gå till Enheter > Chrome-hantering och sedan Appar och tillägg.

I vänsterspalten ser du vilken organisationsenhet du hanterar för tillfället. Om du inte vill installera Oribi Speak för samtliga användare på domänen är det viktigt att du väljer rätt organisationsenhet innan du går vidare.

Håll muspekaren över det gula plustecknet nere i högra hörnet och klicka sedan på Lägg till från Web Store. Sök efter “Oribi Speak” i rutan som dyker upp och klicka på Välj när du har hittat Oribi Speak (om du ser två olika program i sökresultaten är det viktigt att du lägger till version 2.0).

Nu kommer användare i din G Suite-organisation kunna installera Oribi Speak via Web Store, även om er organisation har blockerat andra tillägg.

Om du vill att Oribi Speak ska synas i er Web Store-samling, bockar du för Inkludera i Chrome Web Store-samling under Alternativ i Chrome Web Store.

Observera att det kan ta ett dygn innan Oribi Speak dyker upp i er Web Store-samling.

De användare som själva installerar Oribi Speak via Web Store kommer behöva ange en licensnyckel efter provperioden om 30 dagar. Du måste tvinga installation om du vill att era användare ska slippa ange en licensnyckel.

Tillåt alla behörigheter

Beroende på vilka andra inställningar du har i din G Suite-miljö, kan du behöva tillåta fler behörigheter för att Oribi Speak ska fungera som det ska. För säkerhets skull kan du välja Tillåt alla behörigheter under Behörighet och webbadressåtkomst.

Tillåt alla behörigheter

Glöm inte att klicka på SPARA när du har ändrat inställningarna.

Tvinga installation

När du har följt stegen som beskrivs under Tillåt installation, har du möjligheten att göra det ännu smidigare för dina användare genom att låta Oribi Speak installeras automatiskt, antingen för samtliga användare på er domän eller för en utvald grupp.
I översikten under Appar och tillägg bör du nu se att Oribi Speak ligger med installationspolicyn Tillåt installation. I vänsterspalten ser du vilken organisationsenhet du hanterar för tillfället. Om du inte vill installera Oribi Speak för samtliga användare på domänen är det viktigt att du väljer rätt organisationsenhet innan du påbörjar stegen i denna guide.

Klicka på den grå triangeln under Oribi Speaks Installationspolicy för att få upp fler alternativ och välj TvångsinstalleraKlicka sedan på Spara uppe i högra hörnet.

De användare som finns i din aktiva organisationsenhet kommer nu automatiskt få Oribi Speak installerat nästa gång de startar Chrome. Användaren måste vara inloggad i Chrome för att Oribi Speak ska installeras automatiskt.

När du har tvingat installation kommer Oribi Speak inte be användaren ange en licensnyckel. Däremot kommer domänen användaren är inloggad på skickas till vår server för kontroll och blockera användaren om ni inte har något aktivt serviceavtal hos oss.

Har ni inget serviceavtal? Teckna ett idag.